torsdag 5. juni 2014

RJUKAN OG KRAGERØ: Høie bekrefter nedlegging av akuttfunksjonene


NRK TELEMARK 5. JUNI 2014

Helseminister Bent Høie har stadfestet vedtaket fra Sykehuset Telemark og Helse Sør-Øst om å legge ned akuttfunksjonene ved Rjukan sykehus og Kragerø sykehus.
Det opplyste Høie til NRK klokken 8.45.
Styret i Helse Sør-Øst vedtok denne uken å støtte vedtaket som ble gjort ved Sykehuset Telemark HF. Dermed ser det ut til at akuttfunksjonene ved Rjukan sykehus og Kragerø sykehus blir lagt ned.
Telemark har en befolkning på 170 000 innbyggere og akuttfunksjoner fire steder. Det gir for dårlig grunnlag for å opprettholde kvalitet og tilfredsstille fremtidige krav til kompetanse og kvalitet i akuttmottakene i fylket, mener ministeren.

Samler akuttfunksjoner i Skien og Notodden

– Jeg har stadfestet vedtaket fra styret i Helse Sør-Øst om å legge ned akuttfunksjonene i Kragerø og på Rjukan, sier Høie.
– Det er en konklusjon som jeg mener best ivaretar pasientsikkerhet og kvalitet for hele befolkningen i Telemark, ved å samle akuttfunksjonene i Skien og Notodden, sier helseministeren.
– Samtidig har jeg også sagt at Sykehuset Telemark må oppdatere og fornye sine planer for de prehospitale tjenestene, det som er akuttfunksjoner utenfor sykehusene, før tilbudet på Rjukan blir lagt ned, sier Høie om beslutningen sin.

Forstår at det oppleves tungt

Saken er dermed avsluttet, sier Høie. Slike vanskelige saker skal avgjøres av ham.
– Jeg har valgt å til slutt ta denne beslutningen inn til meg, for jeg mener at det er en så vesentlig endring at den må behandles politisk hos meg. Jeg gjør derfor ikke som mine forgjengere har gjort, å skyve dette nedover. Jeg tar derfor ansvaret for den viktige beslutningen, som jeg forstår oppleves svært tungt for de berørte kommunene, sier han.
Høie sier han har hatt flere møter med ordførerne i begge de berørte kommunene, begge Høyre-ordførere.
– Jeg har lyttet til det de har sagt, og de har slåss som løver for sine sykehustilbud. Men jeg har gått inn i saken og har vært nødt til å ta hensyn til hva som er best for sikkerhet og kvalitet for hele fylket, sier Høie.
– Og det som er fremtidsrettet og robust er å ha to akuttmiljøer, på Notodden og i Skien. Det å utsette beslutningen ville bare vært å forlenge en vanskelig diskusjon, sier helseministeren.
Helse- og omsorgsministeren understreker at det fortsatt vil være poliklinikk og dagbehandlingstilbud både på Rjukan og i Kragerø.

Venter ikke på behandling i Stortinget

Opposisjonen på Stortinget og mange mennesker på Rjukan og i Kragerø har ønsket at denne saken skulle bli behandlet i Stortinget, så hvorfor har ikke Høie ventet på en behandling der?
– Dette er ikke den type avgjørelse som det er Stortinget som tar, det er etter loven helseministeren sitt. Det ansvaret tar jeg, jeg skyver ikke det fra meg. Det er til slutt min beslutning, sier Høie.
Vedtaket til Høie er dermed endelig. Det håpet som folk i Kragerø og på Rjukan nå klamrer seg til, er et forslag fra SV, Sp, KrF og V i Stortinget om å stoppe alle endringer inntil Høies nasjonale sykehusplan kommer neste høst.
Det ser ikke ut til at det forslaget får flertall i Stortinget, for Ap flagget tidligere i dag at de ikke kommer til å stemme for det, selv om Telemark Ap støtter forslaget om utsettelse.

• LES SAKEN PÅ NRK TELEMARKS SIDER VED Å KLIKKE HER

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar