onsdag 12. desember 2012

SØR-ØST: Fullt kaos på Ahus – liv og helse kan stå i fare


NRK NYHETER 12. DESEMBER 2012   

Det er kaotiske tilstander ved Ahus onsdag kveld. Sykehuset har over 90 flere pasienter enn det er kapasitet til, og akuttmottaket er overbelastet.

Publisert 12.12.2012 21:19. Oppdatert 12.12.2012 21:37.


Iskald vinter betyr høysesong for influensa, omgangssyke og infeksjoner. Det har skapt kaos på Ahus de siste dagene.

Bare i dag har sykehuset hatt et overbelegg på nesten 100 pasienter, og legene er bekymret.
– Det betyr at mange ligger i korridorene under uverdige forhold, det er blodoverføringer i korridorene og samtaler som skjer uskjermet, sier Heidi Espvik i Yngre legers forening ved Ahus.

– Kan gå utover liv og helse

Heidi Espvik (Foto: Espen Gleditsch/NRK)
Heidi Espvik.
Foto: Espen Gleditsch/NRK
Etter at sykehuset tok over et pasientgrunnlag på over 160.000 fra Oslo universitetssykehus i 2011 har skandalene stått i kø.
I høst ble det kjent at sykehuset hadde over 1000 korridorpasienter, og de siste dagene har det vært en uvanlig stor pågang.
– Det er en litt spesiell situasjon nå med mye omgangssyke og mange pasienter som må smitteisoleres. Det er en vanskelig situasjon, men det er ikke noe som er helt ekstraordinært. Vi har mange infeksjoner hver vinter, så at vi får sånne topper kan man forutse, sier Espvik.
Likevel kan kaoset få alvorlige konsekvenser.
– Det kan jo gå utover liv og helse. Hvis man ikke har god nok oversikt over pasientene og ikke fanger opp forverringer i tilstander, eller hvis folk må vente så lenge at de får forverringer, er det klart at det er alvorlig, sier Espvik.

Ber andre sykehus om hjelp

Yngve Mikkelsen (Foto: Espen Gleditsch/NRK)
Yngve Mikkelsen.
Foto: Espen Gleditsch/NRK
Direktør ved medisinsk divisjon, Yngve Mikkelsen, opplyser at Ahus har bedt om hjelp fra andre sykehus på Østlandet.
– Det stemmer at vi har en utfordrende situasjon, og det har gjort at vi har tatt kontakt med Oslo universitetssykehus, Diakonhjemmet, Lovisenberg, Kongsvinger og Bærum sykehus for å be om assistanse til avlastning av en unormalt stor pasientstrøm, sier Mikkelsen.
Ifølge Mikkelsen har et utbrudd av novovirus gjort at to avdelinger ikke kan belegges som normalt på grunn av pasienter med akutt diaré.
– Sykehuset er stort nok. Det dette handler om er å ha nok personer på jobb, med riktig kompetanse. Når vi får uforutsette topper, betyr det at vi forskyver kapasiteten vår fra planlagt til øyeblikkelig hjelp for å hjelpe de sykeste pasientene, sier han.

1 kommentar:

  1. Hei, jeg er så spent på å finne Dr.Amiso, som hjelper meg med å gjenopprette livet mitt, dette er mitt vitnesbyrd om det gode arbeidet til en mann som hjalp meg. Jeg heter Agnes Lucas, Am fra Drammen Norge. Livet mitt er tilbake etter seks års ekteskap, mannen min forlot meg og to barn. Jeg følte at livet mitt var nesten over og falt fra hverandre. Takk til Dr.Amiso som jeg møtte på nettet. En trofast dag, mens jeg søkte på Internett, så jeg etter en perfekt stavebeslag som kunne løse problemene mine. Jeg fant en serie vitnesbyrd om akkurat denne veiviseren. Noen mennesker vitnet om at han brakte eks-kjæresten tilbake, noen vitnet om at han gjenoppretter livmor, noen vitnet om at han kan kaste en spell for å stoppe skilsmisse, og så videre. Det var et bestemt vitnesbyrd jeg så, det var en kvinne som het Anna, vitnet om hvordan Dr.Amiso brakte henne tilbake til sin tidligere kjæreste på mindre enn tre dager og på slutten av vitneforklaringen droppet e-postadressen til Dr.Amiso. Etter å ha lest alt dette, bestemte jeg meg for å prøve Dr.Amiso. Jeg kontaktet ham og forklarte problemet mitt. På bare tre dager henvendte mannen min meg. Vi løser problemene våre, og vi er enda lykkeligere enn før. Dr.Amiso er virkelig en begavet og talentfull mann, og jeg vil ikke publisere den fordi den er en fantastisk mann ... Hvis du har et problem og leter etter en ekte og ekte veiviser for å løse det problemet for deg. Prøv den store Dr.Amiso i dag, for kreft- eller skilsmissesaker, Jobbfremme og suksess, Helse- eller ekteskapelige problemer, Vil du bli kjent i verden, vinne rettsaker, selskapet nekter å betale deg, noen form for problemer i det hele tatt, slutter å gråte, jeg fant ut at det å ta urtemedisinen sin best. vennligst kontakt Dr.Amiso på: herbalisthome01@gmail.com

    SvarSlett