lørdag 7. mars 2015

ORKDAL: Over 1000 i ring rundt sykehuset



ADRESSEAVISEN/ADRESSA.NO 7. MARS 2015

.







Det var en overveldet Ingrunn Snuruås som ankom Orkdal sjukehus lørdag morgen. Hun sto bak aksjonen for å bevare akuttmottaket ved sykehuset – som over tusen mennesker har stilt seg bak.

- Jeg så aldri for meg at det skulle bli så svært, sier Snuruås.
Dekket hver meter


Over 1100 mennesker meldte seg på arrangementet «Slå ring rundt akutten ved Orkdal sjukehus» på Facebook. Klokken 10 lørdag morgen var det sannsynligvis enda flere oppmøtte utenfor hovedinngangen ved sykehuset.

Les på PLUSS: Akuttmottaket i Orkdal kan bli nedlagt

Etter tale fra initiativtaker Snuruås og appeller fra tre ordførere, lagde barn og voksne lenke rundt sykehuset. Foruten en liten åpning foran akuttmottakets inngang av hensyn til akuttpasienter, var hver meter av sykeshusveggen dekket av mennesker.

Det ble full jubel da folk fikk vite at de var en del av ei fullverdig lenke rundt sykehuset, deriblant fra Hanne Aune.

- Jeg er her fordi jeg synes pasientene er glemt. Det er greit at det er fysisk mulig å flytte pasientene frem og tilbake, men de glemmer de som faktisk blir flyttet. En ting er arbeidsplassene her og lokalsykehuset her. Men bare tanken på at de skal frakte de frem og tilbake i ambulanse, gjør at jeg nesten begynner å grine. Jeg synes det er helt forferdelig, sier Aune til adressa.no.


Fikk ideen da hun var innlagt


Ingrunn Snuruås var ikke helt alene om å sette i gang folkeaksjonen. Liv Anne Kiellan hadde også en finger med i spillet.

- Jeg var innlagt på akuttmottaket ved Orkdal sjukehus mens jeg ventet på CT-skanning. Da slo det meg: Jeg er for å slå en ring rundt sykehuset, sier Kielland, som la ut en melding om sine tanker på Facebook.

Snuruås tente på ideen med en gang, og opprettet Facebook-arrangementet.

- Det er folket som har møtt opp i dag som gjør den viktige jobben. Vi måtte bare gi dem et spark bak, sier Snuruås.


Ordførerne tar opp kampen

- Som lokalpolitikere vil vi arbeide for å beholde akuttavdelingen. Å ta bort enda flere vitale funksjoner ved sykehuset i Orkdal er urettferdig, uforståelig og uklokt, sa Orkdals ordfører, Gunnar H. Lysholm i sin appell.

Les på PLUSS: - Nedleggelse av Orkdal sjukehus er uaktuelt

Han mener det er viktig og inspirerende at nettopp folket står bak aksjonen.

- Det er ikke et politisk parti eller meg som ordfører som har gjort dette. Folket står bak – noe som gjør det hele langt sterkere, sier Lysholm til adressa.no.

Ordføreren frykter hva nedleggelse av akutten vil føre til.

- Nedleggelse medfører bare et dårligere tilbud. Først og fremst for folket i regionen, men også fordi leger vil søke seg bort grunnet manglende utfordringer, sa Lysholm i appellen.

- Galskapen må stoppes

De 6000 innbyggerne i Surnadal kommune utgjør en del av pasientgrunnlaget til Orkdal sjukehus. Ordfører i Surnadal, Lilly Gunn Nyheim, snakket til helseminister Bent Høie i sin appell.

- Vi opplever en sentralisering vi aldri har sett maken til. Galskapen må stoppes! Helseminister Høie, hører du oss – ser du oss? sa Nyheim.

Også ordfører i Agdenes kommune, Oddvar Indergård, tok ordet:

- Det er meldt storm i dag. Den eneste stormen skal skje rundt denne sykehuset. La stormen høres!

KLIKK HER FOR Å LESE SAKEN I ADRESSA.NO


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar