mandag 10. mars 2008

Helse Fonna-direktør går av

irektør Johannes Kolnes i Helse Fonna trekker seg fra stillingen sin. Årsaken er at han ikke lenger føler han har styrets tillit og at medlemmer i styret anonymt gjennom media har gitt uttrykk for mistillit. - Jeg er overrasket over forhåndsprosederingen. Noen i styret har i forkant av styremøtet spekulert høyt i pressen om min stilling. Det gir ikke meg som administrerende direktør den tyngden jeg trenger, sa Kolnes på styremøtet i Helse Fonna.

STYRELEDEREN BEKLAGER
Etter å ha gitt beskjed om at han trekker seg, forlot Johannes Kolnes mandagens styremøte. Møtet fortsatte som lukket møte.

Styreleder i Helse Fonna, Toralv Mikkelsen, sier han er overrasket over Kolnes' beslutning. - Vi møttes før styremøtet i dag, og Kolnes ga meg da beskjed om sin beslutning. Han sa han hadde brukt helgen til å tenke grundig gjennom saken, sier Mikkelsen.

Styrelederen beklager påstandene om mistillit. - Jeg har fått vite dette gjennom media. Hvis det er tilfelle at styremedlemmer har gjort dette, vil jeg beklage, sier han.

MÅ SPARE 65 MILLIONER
Et stort underskudd for 2007, samt kritikk fra revisjonen om manglende økonomistyring, er også medvirkende årsaker.

Tidligere mandag ble det kjent at Kolnes ville kutte fire prosent på årets budsjett. Totalt innebærer det 88 millioner kroner. Nyvalgt styremedlem i Helse Fonna, Helge Bryne, ønsker mer konkrete forslag på bordet enn bare et prosentvis kutt.

Fra før har administrasjonen foreslått at folk som slutter ikke bør erstattes, sammenslåing av avdelinger samt at tallet på blodprøver må reduseres.

Nær 65 millioner kroner skal spares inn på grunn av underskuddet i fjor.

• Hentet fra NRK Rogalands nettsider, klikk på overskriften for å komme til saken der

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar