mandag 9. november 2009

Strøm-Erichsen til Tromsø, forstår skepsisen til samhandlingsreformen


NORDLYS Anne-Grete Strøm-Erichsens (Ap) første reise som helseminister går til Tromsø.

Der håper hun å få med seg innspill til samhandlingsreformen.

Den nye, store helsereformen fikk særs dårlig mottakelse av et samlet formannskap i Tromsø kommune da den ble behandlet mandag denne uken.
– Hvorfor skal Tromsø kommune implementere en reform som ingen politiske organer har vedtatt? Som i tillegg ligger an til å bli nok et svarteperspill hvis vi ikke heiser opprørsfanen mot dette, uttalte Jens Ingvald Olsen (Rødt).

Forståelse for kommunepolitikerne
– Jeg har en viss forståelse for dette, vedgår helseministeren.

– Hvordan da?
– De endelige rammene for reformen er ikke lagt ennå. Derfor har jeg en viss forståelse for kommunepolitikerne. Samtidig er det bevilget 230 millioner kroner til å starte arbeidet med reformen ute i kommunene. Tromsø har fått sin del av disse millionene og må forberede seg på denne reformen, som blir utrolig viktig for innbyggerne, sier Strøm-Erichsen.

Under sitt besøk i Tromsø skal hun blant annet møte ordfører og Arild Hausberg.
– Da vil nok samhandlingsreformen bli et tema, og jeg håper på innspill fra Tromsø som jeg kan ta med meg før saken skal behandles i Stortinget, sier Strøm-Erichsen.

• Les resten av saken i Nordlys ved å klikke her eller på overskriften

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar