fredag 16. april 2010

Frp frir til grasrota


FIRDA/ANB: Frp-leder Siv Jensen vil gjøre Fremskrittspartiet til et parti som bedre fanger opp det som skjer på grasrota i Norge.

– Jeg er selv aktiv på Facebook. Kampen om lokalsykehusene er et eksempel på hva folk på grasrota er opptatt av, sier Frp-leder Siv Jensen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Neste helg samles Fremskrittspartiet til landsmøte på Gardermoen. Her vil nettopp grasrotengasjementet stå i fokus.
– Jeg ser at politikken på mange områder har blitt fremmedgjort for folk flest. Samtidig engasjerer mange seg i nærmiljøet og lokalsamfunnet. Vi må ta på alvor at det er for stor avstand mellom grasrota og politikerne på riksplan. Vi må gå nye veier for å engasjere folk, sier Siv Jensen.

Få debattprogrammer
Frp-lederen beklager at debattprogrammene på hovedkanalene til NRK og TV 2 nesten har blitt borte.
– Derfor må vi i Fremskrittspartiet bruke Facebook og andre sosiale medier mer aktivt, sier Jensen og forteller at hun kommenterer både Vålerengas fotballkamper og politikk på Facebook.

– Jeg opplever daglig hvordan folk får tømt seg med sine meninger. På min Facebook-side er det veldig lite sensur. Her er det stor toleranse for ytringer. Styrken ved sosiale medier er at vi får usensurert og direkte nærkontakt med velgerne. Jeg merker meg at Facebook-siden til statsminister Jens Stoltenberg er kjemisk renset for kritikk av Arbeiderpartiet, sier Frp-lederen.

Vil ha historier
– Alle svar i mitt navn har jeg skrevet selv, poengterer hun.
– Jeg har invitert mine Facebook-lesere til å komme med sine historier opp mot landsmøtet. Det kan godt hende at jeg vil bruke noen av disse innspillene i min landsmøtetale, dersom vi får den forventede responsen, sier Jensen.

– Og vi ser altså engasjementet i folks kamp for å beholde lokalsykehusene. Når en hel by som Kristiansund reiser seg i protest, så må dette være en vekker for oss politikere. Folk finner seg ikke i at tryggheten blir revet bort bare for at det skal spares penger. Vi i Frp er villige til å kjempe for tryggheten. Vi vil sette foten ned for dumme politiske beslutninger, slår Frp-lederen fast.

Frykter avfolking
– I verdens rikeste land kan vi ikke ofre syk mennesker i et absurd spill. Nedleggelse av lokalsykehus vil være et viktig skritt på veien til avfolking av distriktene. Det kan vi ikke godta, sier hun.

– Så du mener at det må være akuttmottak ved like mange sykehus som i dag?
– Regjeringen må komme opp med en saklig argumentasjon og tegne kart over hvor de ulike funksjonene skal legges, sier hun og legger til at Fremskrittspartiet også vil beholde Aker sykehus i Oslo.

– Her er det riktignok en helt annen problemstilling enn ved andre lokalsykehus. I Oslo er det så mange personer som sokner til dette området. Da må sykehusene ha kapasitet til å møte befolkningstettheten, mens det mange steder ellers i landet er avstanden til nærmeste sykehus som er det viktige, sier Jensen.

Norge har råd
– Men sykehusutgiftene har jo doblet seg på sju år. Slik kan det vel ikke fortsette?
– Disse økte utgiftene skyldes jo ikke først og fremst lokalsykehusstrukturen, men den samlede pasientbehandlingen. Samtidig kan ikke pasientene bli ofret på dette alteret. Det er et morbid signal å sende at folk ikke må bli syke siden landet ikke har råd til å betale regningen. Det har Norge, sier Siv Jensen. (ANB)

• Les saken i Firda ved å klikke her eller på overskriften

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar