tirsdag 27. april 2010

Luftambulansene kunne blitt lammet i uker


VG NETT Frykten for at luftambulanseberedskapen i Norge kunne blitt lammet i ukesvis, gjorde at de lot være å fly da askeskyen var over Norge.

Norsk luftfart hadde i dag en selvkritisk gjennomgang av hvordan alle aktørene taklet problemene rundt stengning av luftrommet i frykt for askeskyen.

Da Flyoperativt Forum åpnet på Gardermoen i morges fikk luftfartsmyndighetene kritiske spørsmål til at de overlot til rednings- og ambulansetjenesten selv å avgjøre om de skulle fly, når alle andre måtte stå på bakken.

Fryktet motorskader
Erik Normann, assisterende flygesjef i Norsk Luftambulanse forklarte at forvirringen var stor, men at de av frykt for konsekvensene for motorene lot helikopterne og flyene stå på bakken:
- Vi startet med helt umulige kort, vi visste svært lite. Derfor var det ikke vanskelig å trekke konklusjonen: Vi kan ikke fly i dette, vi vet alt for lite om det. Alle var i villrede, forklarte Normann.

Han henviste til at rednings- og ambulansetjeneste alltid kan fravike fra generelle flyforbud:
- Vi kan alltid fly når forbud er nedlagt, og vi flyr gjerne over Grand hotell når Obama spiser middag med Jagland, men vi flyr ikke over et skytefelt som er aktivt. Og vi fløy ikke i aske som kunne ha stor ødeleggende virkning på motorene.

På bakken
- Store skader på motorene kan gi en overhaling på seks til åtte uker, og vi kunne dermed risikere at tjenesten sto på bakken i to måneder mens motorene var til overhaling.
- Selv om flystoppen fikk enorme ringvirkninger, for det la en enorm belastning på de andre ledd i tjenesten, kunne vi ikke forsvare å fly, sa Normann.
- Vi trodde ikke vi ville falle ned mens vi fløy, men det kunne hatt store tidsmessige konsekvenser hvis vi fikk slitasje på motorene, sa Normann.

• Les saken på VG Nett ved å klikke her eller på overskriften

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar