mandag 17. september 2012

Tidligere OUS-direktør snakker ut: Helseministeren var informert

NRK NYHETER 16. SEPTEMBER 2012

– Helseministeren var kjent med mitt ønske om å utsette overføringen av pasienter til Ahus, hevder tidligere sykehusdirektør Siri Hatlen.


Etter å ha vært taus og fulgt debatten fra sidelinjen, gir i dag den tidligere sykehusdirektøren et intervju til NRK.
I intervjuet sier hun at hun advarte om at man burde utsette pasientoverføringen fra Oslo universitetssykehus til Akershus universitetssykehus.
Grunnen var at det ikke ville være nok leger og annet helsepersonell på plass.
– Jeg mente vi trengte lenger tid på å planlegge overføringen, sier Hatlen.


I møte med statsråden

Ifølge Hatlen ble også helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) informert om dette.
 Jeg nevnte for henne i et møte der også hun var tilstede at jeg ville be om et utsettelse.
– Kunne du gjort mer for å få en utsettelse?
– Jeg følte at det var opp til andre å gjøre totalvurderingen etter mine advarsler.
Helseminsteren sier i kveld dette til NRK:
– Jeg har hele tiden vært tydelig på at innflytting inn i nye Akershus Universitetssykehus ikke måtte skje før det var forsvarlig. Slike forsikringer ble gitt meg gjennom hele 2010, også i møtet 17. mars 2010.
En granskning utført av Fylkesmannen i Oslo og Akershus slår fast at Ahus ble drevet på uforsvarlig vis de ni første månedene i 2011, etter at sykehuset overtok ansvaret for 160 000 nye innbyggere uten at de hadde nok folk på jobb.

13 unaturlige dødsfall

Politiet er blitt varslet om 13 unaturlige dødsfall ved sykehuset, og flere pårørende har stått fram med hjerteskjærende historier.
Likevel har ledelsen ved Ahus avvist uforsvarlig drift. I sitt svar til Fylkesmannen skrev Ahus-direktør Hulda Gunnlaugsdottir at «pasientene er godt ivaretatt i prosessen»
Men den siste tiden har kritikken mot sykehuset økt i styrke.
Sist uke trakk nestlederen i styret, Leif Frode Onarheim, seg med øyeblikkelig virkning fordi han mener han i sitt styreverv ikke har gjort nok for å advare om problemene ved sykehuset.
I ettertid har flere hevdet at feil mann gikk.
Før helga sa Frp-leder Siv Jensen at Anne-Grete Strøm-Erichsen bør gå av.
– Både styreleder og helseminister er sørgelig fraværende i dette kaoset vi nå ser. Dette som skulle være en ansvarsreform, har endt i en total ansvarsfraskrivelse, sa Siv Jensen fredag.


Les saken på NRKs nettsider ved å klikke HER.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar