fredag 9. desember 2011

Orkdal: Vil ikke føde i bil


TIDENS KRAV Lise Bjerknesli (23) har planer om å bli mor, men hun vil ikke føde i bil.
Den unge kommunestyrerepresentanten i Surnadal akter å kjempe for fortsatt fødeavdeling ved sykehuset i Orkdal, et tilbud som i mange år har vært under press og i fare for å bli nedlagt.
Nå ser det enda mørkere ut i og med at fødeavdelingen er forslått lagt ned og flyttet til St. Olav i Trondheim.

Likeverdig?

Bjerknesli reagerer av flere grunner.
– Blir dette likeverdig tilbud, for oss som bor 150 kilometer unna St. Olavs? Jeg håper å bidra med nye elever til oppvekstsenteret i Stangvik. Men jeg kvier meg til å føde i bil. Det er veldig synd for Surnadal om fødeavdelinga i Orkdal legges ned. Det vil gi oss et like dårlig tilbud til fødende surnadalinger som det var fødestua på Skei åpnet i 1960. Det er veldig uheldig. Jeg vil kjempe, selv om mange sier at saken er avgjort, sier Lise M. Bjerknesli (Sp).
Hun fikk, ikke uventet, støtte fra andre i kommunestyret i Surnadal, som sitter samlet torsdag.
– Kjempebra at Bjerknesli kjemper for dette. Men utfordringen er at så få andre kommuner kjemper for det samme, sier Lilly Gunn Nyheim (Ap).
– De gir oss Samhandlingsreformen, men tar samtidig fra oss lokalsykhusene. Det er en utarming av tilbudene vi i distriktene har, sier Marit G. Kringlebotn (H).

Korrigerer

Også ordfører Mons Otnes støtter kravet om fødeavdeling i Orkdal.
– Men vi skal ikke glemme at når det blir behov, er det i Trondheim at landets fremste ekspertise befinner seg. Det har jeg egen erfaring med, sier Otnes.
Også Eivind Hasle (SV) ville korrigere bildet og språkbruken litt,
– Jeg støtter forslaget til uttale, men vi skal huske at det ikke alltid er sammenheng mellom nærhet til sykehus og behov. Jeg er selv bestefar til to som begge ble kjørt forbi lokalsykehuset til et større sykehus med bedre kompetanse, sier Hasle.

• Les saken i Tidens Krav ved å klikke her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar