onsdag 13. februar 2013

UNN: Slik blir Magne stuet vekk for at sykehuset skal spare penger


AVIS NORDLYS 12. FEBRUAR 2013
- Dette er verre enn Afrika
Bildebeviset er ikke til å komme vekk fra: Spareplanen til Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) går nådeløst ut over pasientene.
UNN skal i løpet av 2013 redusere kostnader med 87,5 millioner kroner. Det betyr kutt i sengeposter og endret bemanningsplanlegging.
Magne Pareli Johansen (59) har flere ganger blitt stuvet vekk i korridorene på UNN.

Fram og tilbake

- Det startet med en mislykket operasjon av en hæl ved sykehuset i Bodø, og jeg ble derfor overført til Tromsø. Jeg har nærmest mistet oversikten over hvor mange ganger jeg har fløyet mellom Bodø og Tromsø fordi den planlagte operasjonen er blitt utsatt.
- Hver gang har det vært andre, viktigere operasjoner som har kommet i veien, og jeg har endt opp i korridorene, sier Johansen.
På bildet har han ligget fire døgn i den bortgjemte trange UNN-korridoren.

Bedre i Afrika

Johansen mener han til sammen har ligget flere uker i korridorseng.
Denne uka er han igjen lovet operasjon.
Magne Pareli Johansen har vært innlagt på sykehus i Spania og forteller om familiemedlemmer som har havnet på sykehus i Afrika.
- Opplevelsen var en helt annen - faktisk mye bedre. Vi fikk den hjelpa vi trengte der og da.

Bare kaos

Han synes synd på både ansatte og andre pasienter som må leve med det han kaller det "evige kaoset".
- Jeg ser hvor stresset og fortvilet sykepleiere, leger og andre ansatte er. Jeg synes nesten mest synd på dem. Jeg fatter ikke at de klarer det.
- Og det er leit å se eldre mennesker og andre pasienter som er sykere enn meg. Det er med nød og neppe at pasientene kommer seg inn på et rom for en rask dusj før de må ut på gangen igjen.
Johansen beklager overfor sin arbeidsgiver.
- Disse utsettelsene skaper problemer for min arbeidsgiver. Jeg kan ikke skjønne at dette er samfunnsmessig økonomisk fornuftig. Dette er rett og slett uholdbart.

Uverdig

- Korridorpasientene viser at kapasiteten er for liten. Det er uverdig at pasienter må snakke med meg om private forhold i en travel korridor. Og nå varsles det om ytterligere sengereduksjoner.
Dette uttalte UNN-overlege Louis de Weerd ved avdeling for ortopedi og plastisk kirurgi til Nordlys på mandag.

Må varsle

- Situasjonen er så alvorlig at jeg må si i fra. Det nytter ikke bare å snakke om dette i korridorene. Jeg har varslet internt flere ganger. Ingen ting skjer, sa den frustrerte overlegen til Nordlys.
Antallet avlyste operasjoner kalles ”strykninger”. I siste styremøte 6. februar ble det opplyst at antatt stykninger i desember i fjor lå på rundt fem prosent.
Nivået på nasjonalindikatorene "Antall korridorpasienter" og "Strykninger fra operasjon" har vært stabile i 2012.
Sistnevnte er innenfor nasjonalt krav om nivå under fem prosent.

"Strykninger"

Antalle operasjoner ved Universitetssykehuset Nord-Norge i Harstad, Narvik og Tromsø var rundt 21.500 i hele 2012.
Beregningsgrunnlaget for antall strykninger var 12.332 planlagte operasjoner.
Med andre ord fikk 500 pasienter sine operasjoner utsatt - noe som tilsvarer 40 pasienter hver måned.
Årsakene til såkalte "ulike samtidighetskonflikter" kan være mange:
* Annen øyeblikkelig hjelp.
* Pasienten er blitt syk.
* Fravær av annen årsak.
* Mangelfulle operasjonsressurser.
I tillegg kommer andre utsatte operasjoner, men hvor pasienten ennå ikke er skrevet inn ved sitt sykehus, og fortatt oppholder seg hjemme.
Her finnes det ingen statistikk.

Opptatt av pasientene

- Det er for lettvint å vise til statistikk og at man er innenfor et overordnet mål. Jeg er opptatt av mine pasienter. Jeg tror dessuten det er dårlig samfunnsøkonomi. Arbeidsgiveren til en pasient som skulle få rekonstruksjon av et bryst, hadde leid inn vikar i flere måneder. Så ble operasjonen utsatt. Det skjedde ikke bare en gang, men tre ganger, påpeker de Weerd.
Han er ikke redd for å bli kalt inn på teppet av sykehusledelsen.
- Det er pasientene jeg bryr meg om. Etter at jeg tok bladet fra munnen i mandagens Nordlys har jeg fått svært mange positive tilbakemeldinger. Nå mener jeg andre må gjøre det samme. Vi må varsle om at dette ikke går lenger, sier overlege Louis de Weerd.

Forstår

UNN-direktør Marit Lind uttalte i Nordlys på mandag at hun forstår at medarbeiderne er bekymret og frustrert når gjennomføres endringer som berører det daglige arbeidet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar