fredag 12. september 2008

Lofoten: Ønsker aksjon for sykehuset


Tar med en sak fra i sommer, som nå er aktualisert (se over): LOFOTPOSTEN Ordførerne Jonny Finstad (Vestvågøy) og Stein Iversen (Flakstad) ønsker en ny folkeaksjon som slår ring rundt lokalsykehuset på Gravdal.

Det er flere forhold som gjør at ordførerne nå roper varsko for lokalsykehusets framtid. Styret i Nordlandsykehuset skal i høst vurdere om ledelsen av helseforetaket, som omfatter sykehusene i Bodø, Gravdal og Stokmarknes, skal sentraliseres til Bodø.

I tillegg varsler helseminister Bjarne Håkon Hanssen en ny vurdering av sykehussektoren.

- Jeg får en god del henvendelser fra folk som er bekymret for lokalsykehuset. Lofoten er for lite på banen. Vi må klarere gi beskjed om vår bekymring, og være på vakt, sier Flakstad-ordfører Stein Iversen som sammen med Vestvågøy-ordfører Jonny Finstad vil sette sykehuset på den politiske dagsorden i Lofoten.

- Jeg er bekymret, og det hører jeg at mange andre er. I vår møtte jeg direktør Eivind Solheim i Nordlandsykehuset og sykehusledelsen der vi ble lovet å bli orientert. Dagen etter så jeg i avisene at det er foreslått å sentralisere ledelsen til Bodø. Det gjorde meg bekymret, sier Jonny Finstad.

• Les hele saken i Lofotposten ved å klikke her eller på overskriften

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar