tirsdag 19. januar 2010

Frykter for at tilbud forsvinner hvis Aker sykehus blir nedlagt


TELEMARKSAVISA Oslo (ANB): Tom Tønsberg har amputert det ene beinet og frykter at opptreningstilbudet skal forsvinne i dragsuget hvis Aker sykehus blir nedlagt.

Rommet er fylt med treningsapparater. Langs den ene veggen holder en gruppe mennesker seg fast til en horisontal stang mens de gjør øvelser. Dette er Gåskolen på Aker sykehus i Oslo. De som får hjelp til å trene her, er folk som har måttet amputere et bein. Nå frykter både de og ansatte at tilbudet skal forsvinne hvis Aker blir lagt ned.

– De lurer meg
Da Tom Tønsberg fikk røykebein, pådro han seg etter hvert en sykehusbakterie som spiste opp ankelen.
– Jeg hadde så vondt at jeg skrek om at beinet skulle bli amputert, sier han til Dagsavisen.

Nå er det tre år siden alt nedenfor kneet ble kappet av. Han har lært seg å gå med protese, men må fortsatt bruke krykker.

For ett år siden klarte han ikke å ha på seg det nye beinet en hel dag. Nå er målet å dytte trillebåra på hytta selv. Da må krykkene først bort.
– Jeg hadde aldri vært så bra som jeg er hvis jeg ikke hadde hatt dette tilbudet. Såret mitt har grodd fast i beinpipa, og jeg har hele tida hatt veldig vondt. Du vet, du vil ikke belaste beinet hjemme, men disse lurer meg til å belaste det. De utfordrer meg til å gjøre det som er vondt, sier Tønsberg.

Det finnes knapt ti gåskoler i Norge. Hvorfor er det så ille om akkurat denne forsvinner?

«Den sømløse kjeden»
– Aker er av de fremste i landet på hele amputasjonsforløpet, sier fysioterapeut Jette Schack ved Gåskolen.

På Aker gjøres alt fra kirurgi til opptrening – det Schack kaller «hele den sømløse kjeden». Sophies Minde, som ligger like ved, hjelper til med sin ortopediekspertise.

Pasienter fra hele Helse Sør-Øst får hjelp her. Selv folk fra Nord-Norge bruker retten til fritt pasientvalg og søker seg til Aker.

Schack sier hun er engstelig for at det lille fagmiljøet skal gå i stykker.

– Vi vet ikke hva som skjer med dette tilbudet hvis Aker forsvinner, sier avdelingsleder Dagfinn Øyen.

Så langt har man ikke kommet i framtidsplanene.

– Fagmiljøet vil forvitre i ventetiden. Man må begynne nesten fra scratch om fagmiljøet skal bygges opp igjen et annet sted, sier Øyen.

Et spesielt stort tap vil det være å måtte flytte fra ortopediekspertisen på Sophies Minde, mener han.
– Det er en slags symbiotisk tilstand mellom oss og Sophies Minde.

Amputasjonsekspertene er få. Store fagmiljøer har større innflytelse på utviklingen, mener Øyen.
– Dette er lite, ikke så lett synbart. Hvis det settes strek over dette, er det ikke sikkert det blir så godt lagt merke til. Bortsett fra for dem som bruker det, sier han.

Tilbake i jobb
Gåskole-bruker Anne-Berit Kollås mener hun ikke kunne kommet tilbake i jobb hvis det ikke var for Gåskolen. Det samme sier Lars Bjaaland.
– Dette tilbudet gjør at vi klarer oss i hverdagen, sier Bjaaland.
– Dette har ført til at jeg har opprettholdt en viss arbeidskapasitet. Jeg ville vært berettiget til å sette meg ned. Da hadde jeg vært en belastning for systemet i stedet, sier han.

Han vil kjempe for Gåskolen. Her lærer folk å gå igjen, og de får hjelp hvis de trenger å endre på protesen sin. De som trener her, bygger hverandre opp mentalt, forklarer Inger Biseth.
– Vi snur det til det positive. Men vi har vært i kjelleren, hele gjengen, sier hun.

Bortsett fra utryggheten rundt Akers framtid. Sykehusets skjebne blir beseglet på Oslo universitetssykehus' styremøte 17. februar. Detaljene om lokalsykehusfunksjonene er nå oppe til høring, med frist 31. januar, opplyser kommunikasjonsavdelingen ved Oslo universitetssykehus. (ANB)

• Les saka i Telemarksavisa ved å klikke her eller på overskrifta

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar