fredag 17. september 2010

Aker: Kampviljen er på ingen måte borte


AKERS AVIS/GRORUDDALEN.NO Aker Sykehus Venner gir seg ikke i kampen for sykehuset. De tror fort satt på seier, og mener sykehus-prosjektet er på vei mot havari.

– Det gleder meg at det er så mange her. Det viser at vi ikke har gitt opp, sier Torstein Winger, leder i Aker Sykehus Venner.

Kirurgisk auditorium på Aker var så godt som fullt under sykehusvennenes aksjonsmøte på mandag, og de viser ingen tegn på å gi seg.
– Vi kunne snakket i timevis om utviklingen i denne saken, og at sykehusprosjektet styrer mot havari, fortsetter Winger.

Store mangler
Den viktigste utviklingen i saken, mener Winger, er at sykehus-vennene nå har praktisk talt alle, med unntak av helsebyråkratene, med seg i kampen. Han trekker også fram alle manglene i prosjektet med å overflytte pasienter fra Aker til Ahus.
– Bare tre måneder før dette skal være i boks er det store mangler, sier han, og nevner både pasient­sikkerhet og personalsituasjon.
– Ahus er på ingen måte klare for å ta i mot pasientene fra Alna og Follo, selv om de ikke vil innrømme det selv, fortsetter han.

Folkebevegelse
Are Saastad, leder i Fagforbundet Aker, mener kampen om Aker har gått fra å være en lokal kamp til en folkebevegelse.
I løpet av det siste året har det vært 12 aksjoner og arrangementer, og i tillegg har Aker-vennene et en stemmig bystyre med seg. De har samlet inn nesten 40.000 underskrifter og har 13.000 støttespillere på Facebook.

Saastad påpeker imidlertid på at seieren ikke er i boks – ennå.
– Hva mener vi med en Aker-seier? spør han, og svarer raskt på sitt eget spørsmål:
– For det første må ikke Aker-tomta selges. Den kampen mener jeg vi langt på vei har vunnet. For det andre må det fortsatt være helseaktivitet på Aker. På dette punktet er vi noe lengre unna seier, siden det ikke er konkretisert noen planer.

Ønsker sykehus
Det tredje punktet Saastad nevner, mener han også er det viktigste.
– Det tredje punktet mitt er at Aker skal fortsette som lokalsykehus. Altså fortsette slik det er i dag. På dette punktet er vi lengst unna seier. Dette er en hard politisk nøtt, men det er den egentlig kampen, sier Saastad.

Han mener det er mer som taler for seier nå, enn det som taler i mot.
– Det som taler i mot er at makta har bestemt seg, og at det er fattet en rekke formelle vedtak. I tillegg er det uvanlig å vinne sykehus-kamper i Norge.
– Det som taler for seier er blant annet at Aker fungerer, og i tillegg problemene ved Ahus. Det kan bryte sammen på Ahus. I tillegg er det problemer i Oslo universitetssykehus, sier Saastad.

Mobiliserer fortsatt
Valget neste år trekkes fram som en annen viktig faktor.
– Jeg vil gå så lang som å si at ingen flertallskonstellasjoner kommer til å vinne valget neste år om de ikke har med seg Groruddalen, sier han.

Sykehus-vennene er allerede i god gang med å mobilisere stadig flere i kampen. Deres nye opprop blant bedrifter, foreninger og klubber i dalen er i god gang.
– Men vi trenger all den hjelpa vi kan få til å samle inn tilslutninger til oppropet. I denne kampanjen kan alle hjelpe til, sier aksjonsleder Maren Rismyhr.

Ivrig aksjonist
Svein Ramberg er en av aksjonistene som bruker mye tid på å samle inn underskrifter.
– Jeg er veldig godt i gang. Jeg har vært på Tveita senter og i Tvetenveien. Jeg har så vidt begynt på Ulven. Når jeg er ferdig der skal jeg ta Alna senter, forteller Ramberg.

– Hvorfor mener du at det er viktig å bidra i denne kampen?
– Jeg hater urettferdighet. Å legge ned Aker mener jeg er arroganse. Jeg er ekstra glad i Aker, og er vokst opp med sykehuset. Det er utrolig at noen vil legge det ned.

Sist torsdag var han innom rundt 20 firmaer.
– Jeg fikk ja fra de aller fleste. Jeg er 67 år og pensjonist, derfor har jeg tid til dette. Jeg skal stå på så lenge jeg kan.

Lokalsykehusene
Aker-vennene slutter heller ikke å imponere Bente Øien Hauge. Lederen i Folkebevegelsen for lokalsykehusene lar seg stadig imponere når hun legger turen til Groruddalen.
– Det er en fornøyelse å være på besøk hos Aker Sykehus Venner. Dere er så flinke, og har så mange ressurser, sier hun.

Førstkommende lørdag minner hun dessuten om at det er tatt initiativ til å markere lokalsykehusets dag.
– Jeg håper dere også får til noe denne dagen, sier hun.

• Les saken i Akers Avis/Groruddalen.no ved å klikke her eller på overskriften

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar